پوست اندامی ‌است که سلامتی کلی بدن شما را نشان می‌دهد. یک رژیم غذایی غنی به سلامت پوست شما هم کمک خواهد کرد و در مقابل، یک رژیم غذایی فقیر از نظر مواد مغذی می‌تواند منجر به پیدا شدن آکنه‌ها شود. در این مقاله به شما میگوییم کدام مواد باعث آکنه میشود و کدام ویتامین ها از جوش زدن صورت جلوگیری میکنند.

چه غذاهایی باعث جوش صورت میشود :

 

تحقیقاتی که از حدود 40 سال پیش انجام شده است، هر گونه ارتباط بین آکنه و غذای مصرفی را رد می‌کند ولی تحقیقات سال‌های اخیر نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند. یک ایده برای حفظ سلامت پوست این است که غذاهایی را مصرف کنید که قند خون شما را در میزان ثابتی حفظ کنند. برخی از غذاها باعث افزایش ناگهانی سطح گلوکز خون می‌شوند، در نتیجه میزان هورمون انسولین در پاسخ به این افزایش قند خون، افزایش یافته و گلوکز را به داخل سلول‌های بدن هدایت می‌کند.

نقش تغذیه در جوش صورت

اگر برای میان وعده از غذاهایی مثل شیرینی یا نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنید، سطح انسولین خون شما به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. نتایج مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد، ارتباط بین آکنه و سطح انسولین پلاسما را نشان داد. در این مطالعه 43 مرد در سنین نوجوانی و جوانی که آکنه داشتند شرکت کردند. برای یک گروه از این افراد به مدت 3 ماه رژیم با بار گلایسمی ‌(معیاری که میزان افزایش قند خون بعد از مصرف غذاهای مختلف را نشان می‌دهد) پائین تنظیم شد. در مقابل برای گروه دیگر بدون توجه به بار گلایسمی ‌غذاها، رژیم پرکربوهیدرات تنظیم شد. نتایج مطالعه نشان داد که آکنه‌ها در گروهی که مواد غذایی با بار گلایسمی ‌پائین مصرف می‌کردند، به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافت.

اقدامات پیشگیرانه برای داشتن پوستی سالم:

1- بر غذاهای با گلایسمی ‌پائین تمرکز کنید. از جملۀ غذاهای با گلایسمی ‌پائین می‌توان به گندم، جو، سویا، هویج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم، قارچ، پیاز، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، فلفل، چغندر، کدو تنبل، سیب، انگور، گلابی، پرتقال، توت فرنگی، نارگیل، هلو، گریپ فروت، بادام زمینی، گردو، لوبیا، عدس، شیر و کشک اشاره کرد.

2- وعده‌های غذایی کوچک مصرف کنید. وعده‌های غذایی کوچک به فواصل هر 2.5 تا 3 ساعت به ثبات قند خون شما کمک می‌کند.

3- مصرف سبزیجات را فراموش نکنید؛ سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند رادیکال‌های آزاد (عوامل ایجادکنندۀ التهاب و آسیب) را کاهش دهند.

4- چربی‌های رژیم غذایی خود را متعادل کنید:

اسیدهای چرب مختلفی که در رژیم غذایی روزانه مصرف می‌کنیم می‌توانند روند التهاب را تسهیل کرده و یا از آن جلوگیری کنند و تعداد بسیار زیادی از التهاب‌های داخل بدن خود را به صورت جوش‌های پوستی نشان می‌دهند. سال‌ها قبل، اسیدهای چرب امگا6 و امگا3 به میزان برابر در رژیم غذایی بشر وجود داشتند، ولی در حال حاضر انسان‌ها در رژیم غذایی روزانۀ خود بیشتر اسیدهای چرب امگا6 مصرف می‌کنند.

ویتامین های مورد نیاز برای پیشگیری از آکنه:

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا6

نقش تغذیه در جوش صورت

از روغن‌های گیاهی ذرت، آفتابگردان و حتی کانولا کمتر استفاده کنید. در مقابل، روغن بذر کتان و روغن ماهی سرشار از اسید چرب امگا3 هستند.

به جای استفاده از گوشت و تخم مرغ حیواناتی که از ذرت مصرف می‌کنند، از محصولات حیواناتی استفاده کنید که از مراتع طبیعی تغذیه می‌کنند.  

بیشتر از ماهی‌های غنی از امگا3 مثل ماهی ساردین و قزل آلا و یا از مکمل امگا3 مصرف کنید (برای جلوگیری از عوارض و یا تداخل با سایر داروها، مصرف این مکمل باید با تجویز پزشک باشد).

به میزان کافی از ویتامین‌های A و E مصرف کنید

بتا کاروتن و ویتامین E موجود در بروکلی به جنگ جوش‌های پوستی می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش سطوح ویتامین A و E با افزایش شدت آکنه در ارتباط است. به نظر می‌رسد این دو ویتامین از طریق کاهش التهاب بر آکنه اثر می‌گذارند. علاوه براین، ویتامین A میزان ترشح چربی را از سلول‌های چربی پوست کنترل می‌کند.

نقش تغذیه در جوش صورت

دانه‌های روغنی، جوانه‌ها و آووکادو منابع سرشار ویتامین E هستند (توجه داشته باشید که آجیل و دانه‌های روغنی به علت سایر ترکیبات موجود در آن‌ها ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد آکنه شوند). منابع غذایی ویتامین A شامل جگر و ماهی‌های چرب است. از طرف دیگر، بیشتر سبزی‌های با رنگ سبز تیره مثل بروکلی و سبزیجات زرد و نارنجی و همچنین میوه‌ها سرشار از بتا کاروتن بوده که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

مصرف غذاهای سرشار از کروم را فراموش نکنید

مصرف مکرر غذاهای حاوی کروم از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. سطوح بالای قند خون باعث تولید چربی از غدد چربی پوست می‌شود و کروم می‌تواند سطح گلوکز خون را تنظیم کند. کمبود کروم در میان افرادی که بیشتر از غذاهای آماده و فرآوری شده مصرف می‌کنند، بیشتر است؛ چرا که روند فرآوری غذاها باعث از بین رفتن کروم موجود در آن‌ها می‌شود.

نقش تغذیه در جوش صورت

 

همچنین کمبود این مادۀ مغذی با احتمال بیشتری در افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند، افرادی که به میزان زیادی چای یا قهوه می‌نوشند و افرادی که میزان شکر موجود در رژیم غذایی آن‌ها زیاد است، وجود دارد. غلات سبوس‌دار، کاهو، پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی از منابع غنی کروم هستند. اگر این غذاها را با غذاهای سرشار از ویتامین C ترکیب کنید، میزان جذب کروم آن‌ها افزایش می‌یابد.

غذاهای سرشار از روی مصرف کنید

غذاهای حاوی روی در میان بهترین غذاهای بهبود دهندۀ آکنه قرار دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از روی خصوصاً در مواردی که کمبود این مادۀ مغذی وجود دارد، به بهبود آکنه کمک می‌کند. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مکمل روی می‌تواند به اندازۀ آنتی بیوتیک درمانی رایج، در درمان جوش‌های پوستی مؤثر باشد. روی موجب کاهش التهاب می‌شود و باکتری‌های ایجاد کنندۀ آکنه را از بین می‌برد.

نقش تغذیه در جوش صورت

علاوه بر این، روی در سنتز پروتئین و شکل‌دهی به کلاژن هم نقش دارد و هر دوی این موارد در حفظ سلامت پوست مورد نیاز هستند. همچنین دیده شده که روی می‌تواند تولید چربی از غدد چربی پوست را کاهش دهد. همچنین بدن برای تبدیل بتا کاروتن به ویتامین A به روی نیاز دارد. بهترین منابع غذایی روی، غذاهای دریایی، صدف و جوی دوسر هستند.

مراقب مصرف بیش از اندازۀ ید باشید

مقادیر زیاد ید در رژیم غذایی باعث التهاب منافذ پوستی و عود آکنه در برخی از افراد می‌شود. بدن تنها به میزان کمی‌ از آن نیاز دارد. بنابراین مصرف مقدار خیلی زیاد ید توصیه نمی‌شود. برای مثال، تنها دو تا سه لیوان شیر مقدار ید توصیه شدۀ روزانۀ هر فرد را فراهم می‌کند. مقدار ید موجود در برخی از غذاهای آماده 10 برابر میزان ید توصیه شدۀ روزانه است. علاوه بر شیر و فست فودها، سبزیجات دریایی، تخم مرغ و توت فرنگی هم سرشار از ید هستند.

به میزان کافی سلنیوم مصرف کنید

نقش تغذیه در جوش صورت

سلنیوم یک مادۀ معدنی با اثرات باور نکردنی بر سلامتی بوده و احتمال کمبود این مادۀ معدنی در بسیاری از افراد وجود دارد. میزان کم سلنیوم موجود در خاک، مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی سلنیوم و اختلالات روده‌ای که بر جذب این مادۀ معدنی اثر می‌گذارند، باعث کمبود آن در بدن شده و در نتیجه بر سطح سلامتی عمومی ‌و همچنین سلامتی پوست اثر می‌گذارند.

بهتر است سلنیوم مورد نیاز بدن خود را از مواد غذایی به دست بیاورید؛ غنی ترین منبع این مادۀ معدنی، پس از گوشت ماهیچه، گوشت اندام و غذاهای دریایی است. ماهی‌هایی مثل ماهی تن، ساردین و سالمون منابع عالی از سلنیوم بوده و همچنین جگر و گوشت‌ها مثل گوشت گاو، بوقلمون و گوشت اندام حاوی سلنیوم هستند. میزان مورد نیاز روزانه از این مادۀ معدنی حدود 200 میکرو گرم است.

منبع : chiniazdari