دستگاه دفاعی یا ایمنی بدن از تعدادی سدهای دفاعی تشکیل شده است. این سدها شامل پوست ، پوشش مخاطی داخل بینی ،حلق و اسید موجود در دستگاه گوارش می باشد. سیستم ایمنی همچنین گلبولهای سفید ویژه ای را در اختیار دارد که در مایعات بدن گردش کرده و از بدن در برابر بیماریها محافظت می کنند. پژوهشها نشان می دهد که رژیم غذایی که به میزان کافی حاوی ویتامین سی. بتاکاروتن و روی نباشد می تواند در کاهش توانایی دستگاه ایمنی موثر واقع شود.

رژیم غذایی تقویت کننده دستگاه ایمنی
ویتامینها و املاح متعددی در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. به برخی موارد در این پاسخ اشاره می شود: ۱- ویتامین A: موارد غذایی حاوی ویتامین Aمانند روغن ماهی و جگر ۲- بتاکاروتن: سبزیجات ریشه ای مانند هویج. سبزیجات دارای برگ سبز تیره و میوه های دارای رنگ زرد از قبیل زردآلو و سبزیجات دارای رنگ زرد یا نارنجی مثل هویج یا فلفل دلمه ای زرد یا نارنجی ۳- ویتامین های گروه B: مواد غذایی مانند مخمر و جوانه گندم خام و حبوبات ۴- ویتامین C: مرکبات و کلم بروکلی و سبزیجات دارای برگ سبز ۵- ویتامین E: مغزها مثل آجیل. دانه های روغنی. جوانه گندم و روغنهای گیاهی ۶- آهن: گوشت قرمز. زرده تخم مرغ. سبزیجات دارای برگ سبز و حبوبات ۷- روی: جوانه گندم خام. مرغ. زرده تخم مرغ. مخمر. مغزها و دانه های روغنی ۸- سلنیوم: مغزها (آجیل). دانه های روغنی و حبوبات ۹- کلسیم: شیر. لبنیات. فرآورده های سویا. سبزیجات دارای برگ سبز. کنجد و تخمه آفتابگردان

علایم دستگاه ایمنی ضعیف شده
۱- سرماخوردگی های مکرر
۲- اضطراب و یا افسردگی
۳- برخی حساسیت های غذایی
۴- نیاز به مصرف مداوم آنتی بیوتیکها
۵- گلودردهای مکرر
۶- برخی انواع سردرد مزمن


در صورتی که کودک یا نوجوان سه علامت از علایم فوق را داشته باشد سیستم ایمنی او نیاز به حمایت دارد و در صورتی که دارای ۵ علامت باشد نیاز به توجه ویژه خواهد داشت
متسفانه میکروب ها در همه جا فراوانی دارند ،خصوصا در مهد کودک و مدرسه ها . می توان گفت میکروب ها بخشی از زندگی هستند و نمی توان به طور کلی آن ها را از بین برد ،برای مقابله با این میکروب ها لازم است تا سیستم ایمنی بدن کودک خود را در مقابل ویروس ها و باکتری ها تقویت کنید . یک کودک که سیستم ایمنی قوی دارد می تواند در مقابل بسیاری از بیماری ها مقابله کند و برعکس کودکی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد ،آسیب پذیر است و بیشتر مبتلا به سرماخوردگی ،آنفلوآنزا و سایر بیماری های جدی تر می شود .

بیشتر والدین در هنگام مراجعه به متخصص اطفال این سوال را دارند ،که چه ویتامین ها و مواد غذایی سبب تقویت سیستم ایمنی کودک آن ها می شود . دکتر فرجی متخصص اطفال بعد از معاینه و آزمایشات لازم تمام دستورالعمل هایی که سبب تقویت سیستم ایمنی کودک می شوند را اجرا می کنند . باید توجه داشت که کودکانی از سیستم ایمنی به نسبت ضعیفی بر خوردار هستند بیشتر بیمار می شوند و لازم تا هر چه سریعتر اقدامات لازم برای تقویت سیستم ایمنی صورت گیرد .

 

انواع ایمنی
انسان ها دارای سه نوع ایمنی هستند: ذاتی، انطباقی و غیر فعال


ایمنی درونی

هر کس با ایمنی ذاتی (یا طبیعی) متولد می شود، این نوع ایمنی نوعی حفاظت کلی است. به عنوان مثال، ویروس هایی که سبب ایجاد لک در گربه ها و یا سوزش در سگ می شوند بر انسان تاثیر نمی گذارند
ایمنی فراگیر اولین خط دفاع در جلوگیری از ورود بیماری به بدن می باشد ،شامل موانع خارجی بدن، مانند پوست و غشاهای مخاطی (همه آنهایی که بینی، گلو و دستگاه گوارش را تشکیل می دهند) می شود .


ایمنی سازگاری

نوع دوم حفاظت از ایمنی سازگار (یا فعال) است که در طول زندگی فرد توسعه می یابد. ایمنی سازگاری شامل لنفوسیت ها می شود و به این معنی که افراد از طریق واکسیناسیون در مقابل این بیماری های ایمن می شوند .


ایمنی منفعل

مصونیت منفعل برای مدت کوتاهی از بدن دفاع می کند . به عنوان مثال، آنتی بادی ها در شیر مادر ، ایمنی موقت کودک را به بیماری هایی که مادر در معرض آن قرار گرفته است، می دهد. این می تواند در دوران اولیه زندگی ، نوزاد را در برابر عفونت محافظت کند.

همچنین بخوانید:

فواید تغذیه کودک با شیر مادر

تغذیه کودک با شیر مادر برای توسعه یک سیستم ایمنی قوی ضروری است . شیر مادر تمام فاکتور های لازم برای محافظت از نوزاد در برابر بیماری و همچنین تمام نیاز های تغذیه ای را که شامل اسید های چرب می شود را تامین می کند . می توان گفت نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه می شوند به نسبت کمتر دچار عفونت ها و باکتری ها می گردند.

سیستم ایمنی همه افراد متفاوت است. بعضی از افراد این گونه به نظر می رسند که هرگز عفونت را دریافت نمی کنند ، در حالی که دیگران همواره در معرض بیماری هستند. همانطور که افراد مسن تر میشوند، معمولا به میکروبها بیشتر ایمن می شوند، به همین دلیل بزرگسالان کمتر از کودکان دچار سرماخوردگی می شوند ،زیرا بدن آنها یاد گرفته است که بلافاصله بعد از تشخیص به بسیاری از ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، حمله کند.

 

منبع: dr-faraji