اگر بتوانید علایم سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص دهید احتمال درمان آن را به مقدار بسیار زیادی بالا می برید ریه های شما دو عضور اسفنجی در قفسه سینه هستند که که هنگام دم  اکسیژن هوا را به خون منتقل کرده و هنگام بازدم دی اکسید خون را از بدن دفع می کنند. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده در بین مردان و زنان است. میزان مرگ و میر توسط سرطان ریه بیشتر از سرطان های روده بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان است.

تشخیص علایم و روش های درمان و پیشگیری از سرطان ریه

تشخیص علایم سرطان ریه

افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند گرچه این سرطان در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند هم می تواند رخ دهد. علایم سرطان ریه و خطر سرطان ریه با مدت زمان و تعداد سیگارهایی که کشیدید افزایش می یابد. اگر حتی بعد از سالها سیگاری بودن، سیگار را ترک کنید احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید.

سرطان ریه ( به انگلیسی : Lung cancer ) به طور معمول در مراحل اولیه خود علایمی ایجاد نمی کند و این علایم فقط در صورت پیشروی بیماری بروز می کند. علایم و نشانه های سرطان ریه می تواند شامل موارد زیر باشد:

علایم سرطان ریه و سرفه جدید که از بین نمی رود . سرفه همراه با عفونت سرماخوردگی طی یک تا دو هفته از بین می رود اما سرفه مداوم که ماندگار باشد نشانه ای از سرطان ریه است.

علایم سرطان ریه

تشخیص علایم سرطان ریه

علایم سرطان مزمن ریه

تغییر در سرفه . هر گونه تغییر در سرفه مزمن به خصوص اگر سیگار می کشید زنگ خطر است. اگر سرفه شما عمیق تر یا خشن تر شده است و د حال سرفه مخاط غیر معمول ترشح می کنید باید به پزشک مراجعه کنید.

سرفه خونی حتی در مقدار کم . علایم سرطان ریه و سرطان ریه می تواند باعث خونریزی در مجاری هوایی شود که همراه با سرفه بیرون می ریزد. گاهی اوقات خونریزی شدید می شود که با درمان پزشکی قابل کنترل است. سرفه خونی حتی در مقادیر کم جزو علایم سرطان ریه در مراحل اولیه است به خصوص اگر سیگار می کشید باید این علامت را جدی بگیرید.

تنگی نفس . در صورت رشد سرطان و انسداد مجاری اصلی راه های هوایی فرد دچار تنگی نفس می شود از طرفی دیگر ممکن است تجمع مایعات اطراف ریه ها باعث عدم تحرک کافی ریه هنگام نفس کشیدن شود.

درد قفسه سینه . سرطان ریه پیشرفته که به دیواره ریه ها یا سایر نقاط بدن مانند استخوان رسیده باشد می تواند منجر به درد شود.

تجمع مایعات در قفسه سینه . سرطان ریه می تواند باعث تجمع مایعاد در فضای بین ریه و قفسه سینه شود که فرد را دچار تنگی نفس می کند. روش هایی برای تخلیه این مایعات اضافی و بهبود حال ظاهری بیمار وجود دارد.

خش شدن صدا

کاهش وزن بی دلیل

درد استخوان

سردرد

سرطان ریه میتواند به سایر بخش های دیگر بدن گسترش یابد که به آن متاستاز گفته می شود. سرطان ریه در مغز و استخوان ها قابل انتضار است. سرطانی که منتشر شده بسته به این که کدام بخش را تحت تاثیر قرار داده باشد میتواند باعث درد، حالت تهوع ، سردرد و سایر علایم شود. اگر سرطان ریه به سایر بخش های بدن گسترش پیدا کرده باشد به طول کلی قابل درمان نیست و صرفا از روش های درمانی برای کاهش علایم و تحمل درد و طولانی تر شدن فاصله تا مرگ استفاده می شود.

علایم سرطان ریه خوش خیم

سرطان ریه خوش خیم بسیار نادر و کمتر از ۱ درصد ا ست این تومورها اغلب بدون علامت هستند و از طریق بیوپسی یا رادیوگرافی تشخیص داده می شوند و معمولا با برداشتن بافت تومور درمان می شوند. علایم سرطان ریه خوش خیم معمولا بدون بررسی کلینیکی قابل تشخیص نیست.

چه دزمانی باید به دکتر مراجعه کنید

اگر هر گونه علامت پایداری که شما را نگران کرده است دارید باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر سیگار می کشید و نتوانسته اید ترک کنید برای مشاوره و استفاده از دارو و محصولات جایگزین نیکوتین از پزشک کمک بخواهید.

علل سرطان ریه

سیگار کشیدن در اغلب موارد عامل ایجاد سرطان ریه است هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند. ولی سرطان ریه در سایر افراد هم دیده می شود. در این موارد ممکن است علت مشخصی برای سرطان ریه وجود نداشته باشد.

سیگار کشیدن چگونه باعث سرطان ریه می شود

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن با آسیب رساندن به سلول های دیواره ریه باعث ایجاد سرطاان ریه می شوند. زمانی که دور سیگار را فرو می دهید این دود سرطان زا ریه شما را پر کرده و تقریبا بلافاصله شروع به تغییر بافت ریه می کند.

در ابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند اما با هر بار قرار گرفتن مکرر در معرض دود سیگار، سلولهای طبیعی که دیواره ریه ها را پوشانده اند به طور تصاعدی آسیب می بینند. با گذشت زمان این آسیب باعث می شود سلولهای ریه به طور غیرطبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است منجر به سرطان شود.

انواع سرطان ریه

پزشکان بر اساس ظاهر سلول های سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ آن ها را به دو نوع  اصلی تقسیم می کنند

سرطان ریه سلول های کوچک که تقریبا به طور انحصاری در افراد سیگاری سنگین رخ می دهد و کمتر شایع است.

سرطان نریه سلول های غیر کوچک که شامل انواع دیگر سرطان ریه با عملکرد مشابه است که شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوما و سرطان سلول های بزرگ است.

عوامل خطر سرطان ریه

تعدای از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد به عوان مثال برخی از آن ها با ترک سیگار قابل کنترل است و فاکتورهای دیگر مانند سابقه خانوادگی قابل کنترل نیست.

عوامل خطر سرطان ریه عبارتند از

سیگار کشیدن . خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که هر روز می کشید و تعداد سالهایی که سیگار کشیدید افزایش پیدا میکند. ترک سیگار در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار. حتی اگر سیگار نکشید قرار گرفتندر معرض دود سیگار احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش میدد.

قرار گرفتندر معرض گاز رادون. رادون با تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می شود که سرانجام وارد هوا می شود. احتمال جمع شدن رادون در ساختمان ها وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر عوامل سرطان زا. قرار گرفتن در معرض آزبست، آرسنیک، کروم و نیکل می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد به خصوص اگر سیگاری باشید.

سابقه خانوادگی سرطان ریه. افرادی که دارای والدین، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به سرطان ریه هستند خطر ابتلا به سرطان در آن ها افزایش میابد.

پیشگیری از سرطان ریه

سیگار نکشیدن، ترک سیگار ، اجتناب از استنشاق دود سیگار، بررسی ساختمان برای عدم وجود رادون ، اجتنناب از سموم شیمیایی در محل کار با استفاده از ماسک های مخصوص ، رژیم غذیای سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه و ورزش منظم می تواند به شما برای حفظ سلامت کلی بدن و پیشگیری از سرطان ریه کمک کند.

تشخیص سرطان ریه

افرادی که خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها بالاست میتوانند برای غربالگری سالانه از سی تی اسکن استفاده کنند غربالگری سرطان ریه به طور کلی در افراد بالای ۵۵ سال انجام می شود که سالهاست به شدت سیگار می کشند. اگر دلیلی برای وجود سرطان ریه وجود داشته باشد پزشک می تواند با آزمایش های زیر به دنبال سلول های سرطانی بگردد:

تصویر برداری . اشعه ایکس  تصویر برداری از ریه ها وجود گره یا توده های غیر طبیعی در ریه را نشان میدهد. سی تی اسکن می تواند ضایعات کوچکی که ممکن است در پرتونگاری با اشعه ایکس قابل نمایش نباشد را نشان دهد.

سیتولوژی خلط . اگر سرفه خلط دار می کنید بررسی خلط زیر میکروسکوپ می تواند در برخی مواد به تشخیص سرطان ریه کمک کند.

نمونه برداری یا بیوپسی بافت سلول های غیر طبیعی

نمونه برداری یا بیوپسی. نمونه برداری از بافت سلول های غیر طبیعی و بررسی آن ها می تواند سرطانی بودن آن ها را تعیین کند. پزشک از روش های مختلف برای بیوپسی استفاده میکند از جمله :

برونکوسکوپی . که پزشک برای بررسی نواحی غیر طبیعی ریه شما با استفاده از یک لوله که چراغی به آن وصل است را انجام می دهد. این لوله از طریق گلو وارد ریه می شد.

مدیاستینوسکوپی . در پایه گردن با ابزار جراحی برشی ایجاد می شودتا نمونه های بافتی از غدد لنفای گرفته شود.

بیوپسی سوزنی . پزشک با راهنمایی تاویر اشعه ایکس یا سی تی اسکن ، سوزنی را وارد دیواره سینه شما کرده به داخل بافت ریه هدایت میکند تا از سلول های مشکوک نمونه برداری کند.

نمونه برداری می تواند از غدد لنفاوی یا سایر نواحی که ممکن است سرطان به آن ها نفوذ کرده باشدمانند کبد گرفته می شود.

پس از تشخیص سرطان ریه، پزشک باید تعیین کند سرطان در چه مرحله ای است تا مناسب ترین روش درمان را انتخاب کند. با استفاده از MRI ، CT ، توموگرافی انتشار پوزیرترون یا PET و اسکن استخوان میتوان مرحله پیشرفت سرطان را تعیین کرد. مراحل سرطان ریه از ۰ تا ۵ طبقه بندی می شود. در مرحله چهارم سرطان پیشرفته در نظر گرفته شده و به این معنی است که در مناطق دیگر برای شیوع پیدا کرده است.

علایم سرطان ریه در آزمایش خون

دانشمندان مطالعات خود را بر مبنای چگونگی تشخیص زودهنگام سرطان ریه ۵ سال جلوتر متمرکز کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که از طریق آنتی بادی هایی که توسط سیستم ایمنی بدن ترشح می شود می توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

درمان سرطان ریه

علایم سرطان ریه

درمان سرطان ریه

شما بر اساس نوع و مرحله سرطان و ترجیحات خود انتخب می کنید که از چه روشی استفاده کنید. در بعضی مواد ممکن است تصمیم بگیرید که تحت معالجه قرار نگیرید به عنوان مثال ممکن است احساس کنید عوارض جانبی درمان از مزایای بالقوه آن بیشتر است. در این حالت پزشکتان برای کاهش علایم مانند درد یا تنگی نفس توصیه های لازم را به شما می دهد.

عمل جراحی . برداشتن بخش کوچکی از ریه که حاوی تومور است به همراه حاشیه ای از بافت سالم. اگر برداشتن یک لوب کامل ریه لازم باشد به جراحی لویکتومی گفته می شود و اگر نیاز به برداشتن کل ریه باشد از اصطلاح پنومونکتومی استفده می شود.  در صورت محدود بودن سطان به رسه ها ممکن است جراحی گزینه مناسبی باشد ولی اگر سرطان پخش شده باشد ممکن است شیمی درمانی یا پرتودرمانی مورد نیاز باشد.

پرتودرمانی . از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. در موارد پیشرفته از پرتودرمانی قبل یا بعد عمل استفاده میشود وبا شیمی درمانی ترکیب می گردد. پرتو درمانی در مواردی که سرطان ریه به سایر اندام ها نفوذ کرده به کاهش درد کمک می کند.

استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی

شیمی درمانی . استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی که به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می شود در موارد پیشرفته از شیمی درمانی برای تسکین درد و سایر علایم استفاده می شود.

رادیوتراپی یا رادیو سرجری . یک پرتودرمانی شدید است که هدف از آن قرار گرفتن سلول های سرطانی از زوایای مختلف در معرض پرتوهای پروتون است.

دارو درمانی هدفمند . برای ناهنچاری های خاص موجود در سلول های سرطانی تمرکز می کند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها درمان دارویی هدفمند میتوند باعث مرگ سلول های سرطانی شود که معمولا در سرطان ریه پیشرفته استفاده می شود. برخی سلول های سرطانی با جهش های خاص به این درمان پاسخ می دهند بنابراین قبل از استفاده باید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

ایمیونوتراپی . از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان استفاده می کند. ممکن است سیستم ایمنی بدن به سلول های سرطانی شما حمله نکند که در این درمان عملکرد سیستم ایمنی تحریک می شود تا وارد عمل شود.

فرد مبتلا به سرطان ریه چقدر زنده میمونه

تشخیص زودهنگام سرطان ریه اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر بیمار در مرحله ابتدایی ابتلا به سرطان ریه به جراح مراجعه کند میت واند کل ضایعه سرطانی را از بدن او خارج نموده و با درمان های تکمیلی مانند شیمی درمانی و رادیو تراپی به بهبود قطعی بیمار امیدوار بود.

مبتلایان به سرطان ریه بر اساس اندازه و محل تومور و سرایت تومور به غدد لنفاوی و سایر اندام ها از جمله کبد، استخوان وو مغز به چهار مرحله  تقسیم می شوند.

بیش از ۸۰ درصد بیماران مرحله  اول ۵ سال پس از ابتلا به سرطان زنده می مانند.

در مرحله چهار که تومور به اندام های دیگر سرایت کرده است احتمال ۵ سال زنده ماندن بیماران صفر است.

درمان خانگی و مکمل برای کاهش علایم سرطان ریه

درمان های خانگی، جایگزین و مکمل نمی توانند سرطان ریه را درمان کنند اما اغلب به تسکین علایم بیماری کمک میکنند.

بسیاری از مبتلایان به سرطان ریه، تنگی نفس را تجربه میکنند. درمان هایی مانند کپسول اکسیژن و برخی داروها به راحتی بیشتر شما کمک میکنند اما همیشه کافی نیست.برای مقابله با تنگی نفس سعی کنید :

آرامش داشته باشید. احساس کمبود نفس می تواند ترسناک باشد سعی کنید با انجام فعالیت هایی که استرس شما را کنترل می کند مانند گوش دادن به موسیقی ، رفتن به تعطیلات، مدیتیشن و دعا خواندن خود را آرام کنید.

یک موقعیت راحت پیدا کنید. در صورت تنگی نفس به جلو خم شوید روی تنفس خود تمرکز کنید و به جای تلاش برای پر کردن ریه ها روی حرکت دادن عضلات کنترل کننده دیافراگم تمرکز کنید.

صرفه جویی در انرژی. تنگی نفس باعث می شود به راحتی خسته شوید. کارهای غیر ضروری را ترک کنید تا بتوانید انرژی خود را ذخیره کنید.

طب سنتی برای کاهش درد

طب سوزنی . کاهش درد و عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ

هیپنوتیزم . انجام تمرینات آرام بخش و فکر کردن به افکار دلپذیر و مثبت که میتواند اضطراب، حلت تهوع و درد را کاهش دهد.

ماساژ . رفع اضطراب و درد

مدیتیشن . روی چیزی تمرکز کنید مانند ایده ، تصویر یا صدا. مدیتیشن به کاهش استرس و بهبود سرطان کمک میکند.

یوگا . حرکات کششی ملایم با تنفس عمیق و مراقبه ترکیب می شود. یوگا به شما کمک میکند بهتر بخوابید.

منبع: نیک صالحی